Aktiviteter i løbet af året

Sommerfest med grill og fællesspisning

Årets sommerfest i børnehaven for almengruppen er en festlig dag, hvor alle børn, søskende og forældre kan se frem til at komme og have nogle hyggelige timer sammen.

Sommerfesten holdes hvert år en fredag i september fra kl. 17 – 20, ude på børnehavens legeplads, hvis vejret tillader det, hvis ikke vil festen foregå indenfor.

Festen arrangeres af institutionsbestyrelsen, så når tiden nærmere sig, vil I modtage en invitation fra dem.

Hver familie medbringer mad og drikkevarer samt service til deres familie. Der bliver tændt op i grillen, som det vil være muligt at benytte til tilberedningen af den medbragte mad. Hver families tilbehør til grillmaden sættes på et fællesbord, så man har mulighed for at smage hinandens tilbehør.

Efter maden vil der blive serveret kaffe/te og kage, samt lidt godt til børnene.

Bedsteforældredag er et stort hit

Hvert år i maj afholder vi bedsteforældredag i tidsrummet kl. 13.30 – 16.00. Når tiden nærmere sig, laver alle børn en invitation til deres bedsteforældre.

Bedsteforældredag er en hyggelig dag, hvor der bliver serveret lidt godt til ganen for både store og små.

Denne dag glæder børnene sig til, sammen med bedsteforældrene, at plante de smukke blomster på legepladsen, som bedsteforældrene har medbragt.

Børnene ser frem til at lege og hygge sig med deres bedsteforældre, samt til at vise deres børnehave frem.

I tilfælde af, at nogle børn ikke har mulighed for at have bedsteforældre med, er det muligt, at barnet kan have et andet familiemedlem med eller en anden person, der er tæt på barnet.

Fastelavn er mit navn

Traditionen tro holder vi fastelavn fredag inden vinterferien.

Denne dag er en stor festdag, som børnene ser frem til igennem længere tid. De børn, der har lyst til at være udklædte fra morgenstunden, er velkommen til det og hvis man ikke har lyst, er det også i orden.

Ved tøndeslagning bliver børnene opdelt stuevis. Børnene samles kl. 9.30 på hver deres stue, hvor de holder samling og synger fastelavnssange. Bagefter slår de katten af tønden og i tønden er der lidt lækkert til hvert barn.

På stuen afslutter vi med kåring af kattedronning og kattekonge.

Om eftermiddagen kl. 14 – 16 er alle forældre og søskende velkommen.

Hvis I forældre har tid og lyst, så sætter vi en seddel op på køleskabet, hvor I kan skrive jer på til at bage fastelavnsboller til denne dag.

Der serveres kaffe/te, saftevand og fastelavnsboller i alrummet, her og på stuerne er der mulighed for at hygge og snakke med de andre forældre og børn.

Jul i hele december

Vi har traditionen tro forskellige arrangementer og aktiviteter i forbindelsen med julen.

Når december nærmere sig, begynder der rundt om i børnehaven at foregå hemmelige ting og sager, for børnene starter med at lave julegaver til forældrene.

I hele december synger vi julesange, læser julehistorier, klipper julepynt og julehygger sammen med børnene.

Sidste fredag i november kl. 10.30 samles alle børn og voksne i børnehaven til fælles samling i alrummet. Vi hygger os med at synge julesange, spise pebernødder og til børnene er der en lille lækker overraskelse. Lyset på juletræet tændes og træet er nu klar til, at børnene i hele december klipper julepynt til at hænge på det.

Sidst fredag i november kl. 14 – 16 er alle forældre og søskende velkommen til julehygge i børnehaven. Ude på stuerne er der mulighed for, at I kan hygge jer med at klippe julepynt sammen hele familien.

Der serveres æbleskiver, saftevand og kaffe/te i alrummet, her og på stuerne kan I hygge og snakke sammen med de andre forældre og børn.

Vi deltager hvert år i julegudstjenesten i Gug kirke. Dato og tidspunkt bliver meldt ud, når tiden nærmere sig. I kirken fortælles juleevangeliet i børnehøjde og der synges forskellige julesange sammen med børn og voksne fra andre institutioner og børn fra dagplejen.

Årets børnejulefrokost er en hyggelig dag, som børnene glæder sig meget til. Datoen for julefrokosten bliver meldt ud, når tiden nærmer sig. Børnene skal ikke have madpakker med denne dag, for der vil være lækkert tag-selv-bord med julemad i stedet for. Inden vi spiser, hjælper nogle af børnene, med at dække fine juleborde på deres stuer.

Påske med alt hvad der høre til

I ugerne op til påske bliver børnehaven pyntet flot op med påskekyllinger, påskeharer og påskelam, som børnene har klippet og dekoreret. Der bliver snakket om påsketraditioner, sået karse og klippet gækkebreve sammen med børnene.

Vi har tradition for at årets ”storgruppe” sender et hemmeligt gækkebrev med posten.

Om formiddagen, inden den årlige påskefrokost, afholder vi "påskeaktiviteter" på legepladsen for hele børnehaven. Til slut får børnene et lille påskeæg.

Efterfølgende kommer børnene ind på deres stue til fint dækkede påskeborde og et lækkert tag-selv-bord med påskemad. Så børnene skal ikke have madpakke med denne dag. Dato for påskefrokosten bliver meldt ud, når tiden nærmere sig.