Mad og måltider

Udvikling og læring igennem måltidet

Børnehaven Fantasia lægger meget vægt på at skabe gode rammer om måltiderne. Måltiderne spises gruppevis på stuerne, rum eller måske spises derudenfor, hvis vejret er godt.

At være samme om at spise, og have fokus på bordstik og vente på tur, er nogle af de læringspunkter, der er vigtige til skabe grundlag for et hyggeligt og roligt måltid.

Børnene hjælper, på skift, med forberedelserne til måltiderne. Der hjælpes med borddækning, og med at finde de andre børns madpakker.

Det styrker fællesskabet, opmærksomhed og børnene lærer også om ansvar.

Ligeledes giver det indblik i, hvad de andre børn har med i madpakken. Det kan give lyst til selv at prøve nye ting, i madpakken.

Sund mad giver energi og trivsel til hele dagen

Måltider med sund mad og gode oplevelser har stor betydning for børnenes sundhed og trivsel, i hverdagen. Børnehaven opfordrer til, at børnene får en sund og varieret madpakke med, som er nem for barnet selv at håndterer. Den må gerne være i en madkasse.

For skabe struktur og fællesskab har vi faste spisetider.  Måltiderne er fordelt således:

Morgenmad – der er mulig for at få morgenmad indtil kl. 7.15. Børnehaven har et udvalg af morgenmadsprodukter.

Formiddagsmad – Kl. 9 er der tid til lidt mad. Børnene kan tilmeldes en fælles frugt- og brødordning.

Frokost – I tidsrummet kl. 11- 11.30 er der frokosttid. Børnene spiser deres medbragte madpakker.

Eftermiddagsmad – kl.14 har børnene mulighed, at få frugt og brød. Dette kommer fra en forældrebetalt frugt- og brødordning. Dette er økologisk så vidt muligt. Det koster 80 kroner om måneden at være med.

Børnene medbringer deres egen drikkedunk med vand i. Til frokost tilbydes der mælk til måltiderne.

Hvis der skal tages specielle hensyn til jeres barns mad, kan Børnehaven være behjælpelig med dette.

Børnehaven har ingen frokostordning. Dette er en beslutning, som institutionsbestyrelsen tager stilling, om Børnehaven skal have ordningen, cirka hver andet år.