Fysiske rammer

Alrum er mødestedet for alle

Vores alrum ligger i midten af huset, der er her vi ofte møder hinanden på tværs børn, forældre og personale. Der er her børnehavens køkken er og børnene har deres køleskab til madpakken.

Vi opholder os ofte i alrummet når dagen starter og slutter, der hvor der ofte er få børn i børnehaven. Det er blandt andet her børnene i almengruppen spiser morgenmad.

Hindbærsnitten er for de yngste

På Hindbærsnitten går de yngste børn. Her er der fokus på at skabe en tryg og genkendelige hverdag der er tilpasset det enkelte barns udvikling og behov. Børnene har legetøj tilgængelig der passer til deres alder og vi justerer løbende i forhold til deres interesser.

Kanelsneglen er for de ældste

På Kanelsneglen går de ældste børn. Her er der fokus på at skabe et lærende og fordybende læringsmiljø. Der er fokus på fælles opmærksomhed og der er planlagte aktiviteter som børnene skal deltage i. Børnene har legetøj tilgængelig der passer til deres alder.

Kringlerne er for specialgruppen

På Kringlerne går de børn der går i specialgruppen. De har deres egen indgang og garderobe.  Der indrettet et sanserum, et rum med trampolin og lige ledes et rum med dukkekrog. I specialgruppen, tager det pædagogiske læringsmiljø først og fremmest udgangspunkt i det enkeltes barns overskud og trivsel, da det er essentielt ift. barns læring og udvikling. Dette gør vi ved at se og forholde os til det hele barn samt de faktorer, der kan have betydning for barnets overskud den pågældende dag eller trivsel i en længere periode.

Legepladsen er stedet hvor børnefællesskaber dannes på tværs

Når børnene er på legepladsen, opstår der ofte andre børnefællesskaber end indenfor. Disse børnefællesskaber kan være på tværs af køn og alder samt børnefællesskaber på tværs af almen og specialgruppe. Vi tænker vores legeplads som et pædagogisk læringsmiljø. Vores legeplads indbyder til meget leg, læring og udvikling. Børn lærer igennem leg, og det er vores opgave at børnene, også på legepladsen, har noget de kan blive optaget af og nysgerrige på. Vi sætter lege og aktiviteter i gang, hvor børnene skal være fysisk aktive, for eksempel samling med bevægelseslege eller fangelege og forhindringsbaner på legepladsen.